بزرگترین تولید کننده شیر ساخته شده از جو دوسر در این هفته 10 میلیارد دلار ارزیابی شد ، آخرین نشانه ای که نشان می دهد روند ادامه تغذیه گیاهی هیچ نشانه ای از حواس پرتی ندارد

Oatly مستقر در سوئد با فروش سهام خود به مردم به قیمت 17 دلار به صورت نقدی ، 1.4 میلیارد دلار در IPO Nasdaq جمع آوری کرد.

 

تا روز جمعه ، این سهام بیش از 21 دلار به صورت نقدی معامله کرده بود که برای ارزش بیش از 10 میلیارد دلار برای این شرکت کافی بود.

برای شرکتی که جایگزین شیر ، بستنی ، ماست و کره به ارزش حدود 400 میلیون دلار در سال گذشته فروخته و بد نیست این رقم را در سال 2021 دو برابر کند بد نیست.

اگرچه ممکن است به نظر می رسد یک ورودی تازه وارد در فضا باشد ، اما اوتلی تقریباً حدود سه دهه است که وجود دارد.  این شرکت در سال 1994 در مالمو سوئد تاسیس شد و در طی سالهای متمادی لیستی چشمگیر از واسطه های مالی از جمله اپرا وینفری ، بازیگر نقش ناتالی پورتمن ، خواننده رپ Jay-Z و بنیانگذار استارباکس هاوارد شولتز را بی صدا جمع آوری کرد.

موفقیت اخیر شرکت نمونه ای از چگونگی تأثیر تقاضای روزافزون محصولات سبزتر بر صنایع غذایی است.

مدیر عامل شرکت Oatly ، تونی پیترسون ، این هفته قبل از IPO به سرمایه گذاران گفت: “ما اینجا هستیم تا دنیا را به مکانی بهتر تبدیل کنیم.”  “من می دانم که احمقانه به نظر می رسد ، اما واقعیت است.”

تماشا کنید |  چگونه رژیم شما می تواند اثر کربن شما را کاهش دهد:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ما متداول ترین غذاها و غذاهایی را بررسی می کنیم که اثر کربن بیشتری نسبت به آنچه شما فکر می کنید دارند. 10:55

شرکت گوشت جایگزین Beyond Meat یک رژیم غذایی گیاهی را با سرعت بالا راه اندازی کرده است با IPO خود برای سال 2019.  در آن زمان ، ارزیابی 1.5 میلیارد دلاری شرکت برای معده دشوار به نظر می رسید ، اما در عرض شش ماه تقریبا 10 برابر بیشتر از آن شده بود.  امروز سهام این شرکت با کمی بیش از 100 دلار در هر سهم تغییر وضعیت داده است – که هنوز چهار برابر قیمت 25 دلار در عرضه سهام است.

پول بیشتری جمع می شود.  همین هفته ، دریک ، خواننده رپ تورنتو کمی Daring Foods Inc. ، سازنده گزینه های مرغ، به عنوان بخشی از دور 40 میلیون دلار جمع آوری کمک های مالی ایالات متحده.

دریک در بیانیه ای گفت: “من بلافاصله به سمت مأموریت تیم بولد در تغییر شیوه تغذیه من جلب شدم و از سرمایه گذاری و حمایت از محصولی که دوست دارم هیجان زده ام.”

کانادا نیز از این قاعده مستثنی نیست ، زیرا استارت آپ های کوچکی از جمله گیاهخواران مستقر در ونکوور PlantX و تولید کننده مواد غذایی مستقر در ادمونتون ، Nabati Foods ، از برنامه های خود برای رشد و گسترش ظرفیت تولید در هفته های اخیر خبر داده اند.

ابتدا گوشت ، سپس لبنیات

در حالی که گزینه های گوشت اولین طعم ماه بودند ، دنباله های لبنی به سرعت به جدیدترین جبهه نبرد برای تأمین اشتهای گیاهی در حال رشد تبدیل شده اند.

در حال حاضر ، گزینه های گیاهی شیر حدود 12٪ از بازار جهانی را تشکیل می دهد ، اما این نسبت در بعضی از مناطق بیشتر از جاهای دیگر است.

اما لترن ، تحلیلگر RBC Capital Markets در یادداشت اخیر خود گفت: “گزینه های لبنی بسیار طولانی تر از سایر مناطق در رژیم های آسیایی جا افتاده است ، زیرا آسیا دارای سطوح بالاتری از عدم تحمل لاکتوز است.”  وی خاطرنشان کرد که کشورهای آسیایی در حال حاضر سالانه نزدیک به 10 میلیارد دلار سویا ، آجیل و جو مصرف می کنند.

 

 

جایگزین های گوشت اولین مرز رشد جنبش پایدار مواد غذایی بودند و اکنون گزینه های لبنی مانند شیر جو دوسر ، بیشترین رشد را دارند. (مارتا اسطوخودوس / آسوشیتدپرس)

 

لترن گفت: بازار آمریکای شمالی کمی بیش از 3 میلیارد دلار هزینه دارد ، اما به سرعت در حال رشد است.  در حالی که شیر مبتنی بر مغز غالب است و برنج و محصولات مبتنی بر جو دوسر دانه های سویا را رد کرده و حرکت می کنند.

رابرت کارتر ، یک مدیر عامل در شرکت مشاوره StratonHunter Group ، که توجه زیادی به تجارت مواد غذایی دارد ، گفت: به همین دلیل اوتلی به سرعت به یکی از بزرگترین بازیکنان در فضا تبدیل می شود.

وی به سی بی سی نیوز گفت: “توانایی آنها برای دستیابی به مصرف کنندگان بدون بازاریابی زیاد چشمگیر است.”

“این واقعاً زمین را نشان می دهد ، اما هنوز فضای زیادی برای رشد وجود دارد.”

فقط در طی دو روز به عنوان یک شرکت دولتی ، ارزش Oatly بیش از Beyond Meat است.  کارتر گفت ، این عمدتا به این دلیل است که به آخرین نام داغ در روند گسترده سرمایه گذاری تبدیل شده است که عمدتا توسط Millennials و Generation Z سرمایه گذاری می کنند تا پول خود را در محصولات با ردپای سبک تر روی محیط سرمایه گذاری کنند.

شیر جو دوسر نسبت به شیر ، زمین و انرژی کمتری برای تولید مصرف می کند و گازهای گلخانه ای کمتری ساطع می کند.  بر اساس مطالعه دانشگاه آکسفورد 2018 ، این گیاه از نظر تأثیرات زیست محیطی سایر گزینه های گیاهی شیر را نیز شکست می دهد. به عنوان مثال ، رشد برنج منجر به خروج کود بیشتر از غلات جو دوسر می شود و شیر بادام به آب بیشتری احتیاج دارد زیرا درختان بادام در درجه اول رشد می کنند در کالیفرنیای مستعد خشکسالی.

کارتر گفت: “آنها در ترویج میزان تولید گازهای گلخانه ای کمتر و استفاده کمتر از زمین بسیار تهاجمی هستند.”  “همه این کارهایی که صنعت لبنیات واقعاً قادر به انجام آنها نیست [claim.]”

 

 

مدیر عامل شرکت اوتلی ، تونی پیترسون به سرمایه گذاران گفت که شرکت او “اینجا است تا دنیا را به مکانی بهتر تبدیل کند – من می دانم که احمقانه به نظر می رسد ، اما این درست است.” (کارستن اسنایبرگ / بلومبرگ)

 

جنیفر بارتاس ، تحلیلگر Bloomberg Intelligence ، می گوید “دسته های مدرن و سریع رشد” مانند گزینه های لبنی اکنون بر فضای غذایی گیاهان مسلط هستند ، اما دلایل غیرت سرمایه گذاران همان دلایل فراتر از گوشت است.

“[They’re] استفاده از روند مصرف کننده به دور از محصولات لبنی ناشی از مسائل بهداشتی و پایداری ، “.

مارتین پلتیر ، مدیر نمونه کارها برای یک مشاور خصوصی در Wellington-Altus ، می گوید که اشتیاق به چیزهایی مانند اتومبیل های برقی چند سال پیش یک روند عمده سرمایه گذاری بود و اکنون این تمایل به نجات جهان به تجارت مواد غذایی رسیده است.

“مردم به دنبال تغییرات اقلیمی و [saying] چگونه می توانیم جایگزینی برای غذاهای تمیزتر پیدا کنیم ، “او در مصاحبه ای گفت.”  شاید بلغور جو دوسر همین باشد.  “

پلتیر می گوید این دشوار است که این ایده بلعیده شود که Oatly به اندازه کافی مشروبات الکلی را به نوشیدنی های گیاهی تبدیل می کند تا رتبه بالای بلند مدت آن را توجیه کند ، اما قطعاً فشار کافی در پشت این شرکت وجود دارد تا حداقل در کوتاه مدت پول کسب کند. در مقابل کلاس دارایی ، محبوب بین سرمایه گذاران جوان.

وی گفت: “شیر جو دو سر: ارز رمزنگاری شده جدید.”